באתר פזצט"א הושם דגש על ההכנה המנטאלית והערכית שאתה צריך לעבור לקראת הצו הראשון, מילוי שאלון ההעדפות ובעיקר לקראת הגיוס לצה"ל.
השירות הקרבי בצה"ל קשה. כבר בשלב הראשון נתבע מהחייל הקרבי מאמץ גופני גבוה, התמודדות עם מציאות חדשה, תנאי שדה, הסתגלות לחברה חדשה וצורך לבנות לכידות צוותית.
בהמשך למה? השירות מעמיד את החייל בדילמות מוסריות לא קלות, החל מנורמות של אמינות ועמידה במשימה, דרך התמודדויות מול אוכלוסייה אזרחית באיו"ש וכלה בצורך להקרבה בשדה הקרב.
לעיתים התקופה הקשה ביותר היא דווקא לאחר סיום המסלול; 'לטחון צעירות' בפלוגה ותיקה, להתמודד עם שיגרה אפורה ושוחקת, להמשיך לבצע את אותן משימות יום-יום תוך הקפדה על ערנות ומתח מבצעי.
אין זה סוד כי רבים לא עומדים בעול ונושרים בדרך. אז מתגלה כי לא מספיק להגיע עם רעל לגיוס, לא מספיק כושר גופני גבוה ומוטיבציה בשמים. יש צורך להגיע עם מטען ציוני ערכי, עם תובנה ותודעה של שליחות שתישאר לאחר חודשים ארוכים, בימים שבאים אחרי שהוכחנו לעצמנו שאנו מסוגלים, ואנחנו כבר מרגישים שעברנו הכול.
הכנו לך מקבץ נקודות למחשבה שיעזרו לך להתבונן קצת פנימה, לעזור להתכונן ולהגיע מוכן יותר לשירות הצבאי.

כושר קרבי
כושר גופני גבוה הוא אחד התנאים לתפקוד תקין וביצוע משימה בשדה הקרב ובשגרה על הצד הטוב ביותר. בהעדר כושר גופני, יכולות מקצועיות כמו קליעה, תפעול כלי הנשק, פיקוד ושליטה יכולות להיות חסרות משמעות. כאשר חייל בודד או אפילו פלוגה שלמה נמצאת ברמת כושר לקויה, רמת התפקוד יורדת עד כדי אי-עמידה במשימה.
הכושר הקרבי אינו משפיע על המצב הגופני הכללי של הלוחם רק בעת ביצוע פעולות פיזיות מאומצות, אלא אף בעת פעילות הדורשת עומס נפשי רב, מתח ושעות ללא שינה.
כושר גופני אינו נדרש רק עבור ההכנה לשירות בצה"ל, אלא הוא דרוש וחיוני בהתנהלות היומיומית ובפעילות המבצעית תוך כדי השירות.

הכנה לשירות בצה"ל
שירות בצבא ההגנה לישראל יהיה כנראה לאחת החוויות העוצמתיות והמעצימות שתחוו בחייכם. אי אפשר לזלזל בשלוש שנים, או שנתיים של שירות למען המדינה ומי שבוחר לעמוד בשורה הראשונה של לוחמי השירות הקרבי יגלה במהלך השירות איך הוא מגלה בעצמו כוחות שלא ידע שקיימים בו ומתגבר על אתגרים אדירים בהצלחה. במקביל, המעבר מחיי התלמידות הנוחים לחיי החיילות התובעניים הוא לא תמיד קל וככל שתתכוננו בגוף ובראש לשינוי הצפוי בחייכם, כך יקל עליכם להכנס ל'ראש צבאי' ואפילו להנות ממנו.

הכנה פיזית לשירות צבאי
מי שהולך ליחידות קרביות צריך להיות בכושר טוב מכמה בחינות וחשוב להבין שהכושר שנדרש על מנת לעבור בהצלחה את הצבא הוא לא בדיוק הכושר שישמש אתכם כדי להצטיין בבגרות בהתעמלות. מעבר לכושר אירובי מצויין, יש צורך בכושר מתפרץ שמאפשר פעילות בעצימות גבוהה ופתאומית וכושר שמאפשר ריצות לטווח ארוך. פעילות צבאית תדרוש מכם נשיאת מסעות כבדים (פק"לים על הגב או מסעות אלונקה) , חוסן מנטלי ויכולת שרירית שמשולבת ביכולת האירובית. הפעילות הצבאית מאתגרת את שרירי הגוף ודוחפת אותם לקצה גבול היכולת שלהם : במסעות ארוכים ללא מנוחה, בסחיבת חפצים שונים באופן שמאמץ את השרירים בצורה שהגוף לא מורגל בה ועוד. חשוב מאוד להקפיד על בריאות השרירים ועל מתיחות בתחילת כל אימון ושחרור בסיומו.
קורסי הכנה לצה"ל המונהגים בידי מדריך כושר מוסמך, לרוב יוצא יחידה מובחרת, הם הזדמנות מצויינת לשפר את הכושר, להתאים אותו לצרכי היחידות הקרביות ולהתכונן לצבא גם מבחינה מנטלית. חלק חשוב בהכנה הוא התרגול של עבודת צוות – התפיסה של לוחם כחלק מיחידה ולא כבודד, שמשולב באימוני כושר שנערכים בחדר כושר ובאוויר הפתוח.

הכנה לצה"ל – הפן המנטלי
החלק הנפשי בהכנה לשירות, הוא לא פחות חשוב. כל אחד תופס את הכניסה לצבא באופן אחר, יש מי ששמח להתרחק קצת מהסביבה המוכרת ולהרחיב את אופקיו, אחרים מתקשים להתרגל למרחק מההורים והחברים, לתנאי החיים, למגורים המשותפים ולחוסר הפרטיות. חשוב להכיר מראש את תנאי השירות ולהיות מוכנים אליהם. אחד האתגרים הגדולים עבור מתגייסים חדשים, במיוחד אלה חדורי המוטיבציה דווקא, הוא המפגש בין הפנטזיות למציאות. לא תמיד הציפיות בנושע לשירות הצבאי יתממשו כמו שקיוויתם. חשוב לזכורשגם אם לא התקבלתם ליחידה או לקורס שרציתם, בצה"ל יש המון מקום להצליח ולהתקדם ובכל יחידה יש הרבה מה לתרום. הגמישות והיכולת לקבל השמה אחרת מזו שקיוויתם ולעשות את המקסימום בכל מקום שבו תהיו הם אחת התכונות המרכזיות שמאפיינות חייל מצטיין.