בעשור האחרון הקרב על דעת הקהל הבינלאומית עבר זירה. לא עוד מדיה כתובה ומפורסמת בעיתונים מודפסים, לא עוד הודעות רישמיות של דוברים כאלו ואחרים. הקרב היום מתנהל בזירה שונה לחלוטין – זירת המדיה האינטראקטיבית האינטרנטית. סרטוני יו-טיוב, ציוצים בטוויטר, בלוגרים ופוסטים, פייסבוק, אתרים שונים ופירסום רשתי ויראלי. צה"ל ותומכיו, שאמנם נכנסו באיחור אופנתי לקרב זה, מתחילים גם הם לצבור תאוצה. במלחמה, כמו במלחמה, גורל המערכה כולה מוכרע קרב אחר קרב, ואם בקרב מסוים מפסידים אז משנסים מותניים ויוצאים לקרב הבא.

הפעילות בצה"ל עצמו
לפני כשלוש שנים החל צה"ל להבין כי הקרב על דעת הקהל העולמית לא יוכרע במעשים בשטח. סיוע הומניטרי המועבר לשטחים אולי עוזר לתושבים, אבל אם הקהל העולמי לא יודע עליו – הרי שבקרב על דעת הקהל אין לסיוע ההומניטרי השפעה כלל.
זה התחיל בקטן. שני חיילים הבינו שצריך להתחיל לנהל את הקרב הזה בכלי המלחמה המתאימים: הניו מדיה האינטרנטית. הם החלו בהכנסת התכנים הרשמיים של הצבא ליו-טיוב, לטוויטר, לבלוגים שונים ברחבי העולם ולפייסבוק. אל מול הסרטונים הערוכים של גורמים אנטי ישראליים, הועלו סרטונים המציגים את צה"ל במיטבו, חשבון טוויטר המעדכן בזמן אמת פעילות על ארועי פח"ע (זריקות אבנים, יידוי בקבוקי תבערה וכדומה), שיתופי פעולה עם בלוגרים מרחבי העולם הזוכים לעדכונים שוטפים ומענה מיידי לשאלותיהם. בנוסף, גויסו חיילים לפתיחת בלוגים אישיים ולא מצונזרים על חוויותיהם כחיילים, והוקמה מפה אינטראקטיבית המציגה את כמויות הסיוע ההומניטרי העובר לתושבים הפלסטינים. כיום קיימים תקנים רשמיים ליחידת הניו מדיה בצה"ל, אליה מגויסים חיילים מיומנים בכישורי אונליין.
בתחילת הדרך, אחד הנצחונות הגדולים בזירה זו היה בפרסום סרטון שמראה כיצד פלסטינים ממלכדים גן חיות. מספר ימים אחרי הפצת הסרטון, הופץ סרטון אנטי ישראלי בו היה ניסיון לטעון כי צה"ל היה זה שהפציץ וגרם למות החיות. הבלוגרים העולמיים עלו על הקשר בין הסרטונים והעלו את השאלה איזה סרטון קדם ופצחו בקריאה כנגד סרטוני התעמולה הערוכים, דבר שהביא למודעות והד חיובי לצה"ל בעיני העולם.
בימים אלו עלה סרטון אנטי ישראלי ערוך, המבוסס על סרטון סיכום השנה של דובר צה"ל. סרטון התגובה משלב קטעים מהסרטון המקורי עם קטעים מצולמים של ארועים מעוררי מחלוקת שפורסמו במהלך השנה. את שני הסרטונים, המקורי והערוך ניתן לראות באתר פידר. האם בקרב הספציפי הזה צה"ל ינצח או יפסיד – רק ימים יגידו.

פעילות מחוץ לצבא
פעילות בזירת דעת הקהל העולמית מתקיימת לא רק בתוך צה"ל עצמו. סטודנטים בבינתחומי בהרצליה, לדוגמה, פתחו במאבקים משלהם ביצירת פלטפורמות מסוגים שונים, במטרה להראות את הצד לקהל העולמי. דניאל ניסמן, לדוגמה, סטודנט במכללה, הקים אתר בינלאומי בו ניתן ליצור קשר אישי עם חיילים ישראלים דוברי שפות. יצירת הקשר האישי מאפשרת גיבוש דעה המבוסס על היכרות אמיתית ואישית בין חיילים וסטודנטים מרחבי העולם.
פעילויות שכאלה, רישמיות ולא רשמיות, מאפשרות את הצגת שני צדדי המטבע ותורמות במניעת פחד וכעס הנובע מחוסר ידיעה וחוסר היכרות אישית עם האנשים המעורבים. אתרים אלו מאפשרים לתומכי ישראל להצטייד בידע הנדרש להם כדי להגן על פעולות הצבא גם בשיחות מעבר לים, ולהסביר את הצד הישראלי באופן הטוב ביותר כך שיחלחל לדעת הציבור העולמית.